Bæredygtig kommunikation

Siden 2017 har vi specialiseret os inden for grøn og bæredygtig kommunikation.

Rent praktisk betyder det, at vi hjælper ansvarlige og grønne organisationer og brands med at kommunikere troværdigt og på den rigtige side af loven i et marked præget af greenwashing og en latent fare for shitstorms.

 

Bæredygtig kommunikation er et varmt emne. Ja, det er næsten rødglødende. For kan man overhovodet tale om, at kommunikation kan være bæredygtig, og er bæredygtighedsbegrebet helt på vej ud af al kommerciel kommunikation, der har til hensigt at få forbrugere til at vælge et produkt eller en serviceydelse fremfor en anden?

Det er et særdeles interessant område at arbejde med, og der er ingen tvivl om, at organisationer og brands skal træde varsomt og tænke etisk og ansvarligt, hvis ikke de vil risikere at ende på øretævernes holdeplads – eller endnu værre i Forbrugerombudsmandens skarpe søgelys – når de begynder at bevæge sig ind på området.

På Bureau 117 definerer vi bæredygtig kommunikation, som kommunikation, hvor der er balance mellem det, en organisation eller en virksomhed rent faktisk gør, og det den kommunikerer til sine interessenter. Og det gælder både fra en miljømæssig, social og økonomisk synsvinkel. Det stikker altså dybere end emballager af genbrugspap og køb af CO2-reducerende certifikater.

Det er naturligt og inspirerende for os at arbejde med området, og det matcher vores eget DNA som bureau perfekt. Hos os er netop troværdighed, anstændighed og transparens helt centrale begreber, som vi også selv arbejder ud fra.

Fra de store organisationer …

Vi hjælper både private og offentlige store organisationer med rådgivning omkring og udvikling af kommunikation inden for områderne grøn omstilling, bæredygtighed, CSR samt FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling.

… til de små dedikerede iværksættere

Vi hjælper også nyetablerede ildsjæle med at udvikle kommunikation, der sikrer, at deres bæredygtige produkter og services brænder igennem i markedet. Det gør vi med strategisk rådgivning og sparring i forhold til kommunikations- og markedsføringsstrategi samt udvikling af kommunikation og salgsbudskaber, som holder sig inden for skiven. Vi kan naturligvis også bygge grønne brands op fra bunden, hvor vi også skaber hele det visuelle og kreative fundament fra scratch.

Vi kender den grønne forbruger

Som et strategisk funderet bureau holder vi os opdateret inden for strømninger og forbrugertrends, og vi har konstant fingeren på pulsen i forhold til den moderne kritiske forbruger, som typisk er den primære målgruppe for produkter og ydelser med en mere grøn profil.

Det betyder, at vi allerede i de indledende faser kan yde kvalificeret sparring i forhold til den overordnede retning i den kommende kommunikation eller markedsføring.

Samarbejde med et netværk af eksperter

Inden for særlige nicheområder samarbejder vi tæt med udvalgte eksperter. Det kan for eksempel være inden for jura, miljø samt certificeringsordninger, men også inden for brancher, hvor der er ekstra skarpt fokus på greenwashing og stor risiko for potentielle lovbrud som for eksempel mode- og fødevarebranchen samt forsyningssektoren.

Referencer

Gennem tiden har vi løst opgaver for en lang række aktører, som opererer inden for det bæredygtige felt, herunder blandt andet Vækstfonden, Danmarks Grønne Investeringsfond, Wind Denmark, Danmarks Grønne Fremtidsfond, Saga Wood, Ventilationsvinduet, Energy Cluster Denmark, Kolding Kommune, Svendborg Kommune samt Watts, som er et selvstændigt green tech-selskab i energikoncernen Andel.

Lad os snakke sammen

Brug for rådgivning eller hjælp til branding af bæredygtige produkter eller et bevidst brand?

Kontakt Anders Kjærgaard på +45 43 43 41 17 eller send en mail til info@bureau117.dk