Rent praktisk betyder det, at vi hjælper ansvarlige og grønne organisationer og brands med at kommunikere troværdigt og på den rigtige side af loven i et marked præget af greenwashing og en latent fare for shitstorms.
Bæredygtig kommunikation er et rødglødende emne. For kan man overhovedet tale om, at kommunikation kan være bæredygtig, og er bæredygtighedsbegrebet helt på vej ud af al kommerciel kommunikation, der har til hensigt at få forbrugere til at vælge et produkt eller en serviceydelse fremfor en anden?
Det er et interessant område at arbejde med, og der er ingen tvivl om, at organisationer og brands skal træde varsomt, hvis ikke de vil risikere at ende på øretævernes holdeplads – eller i Forbrugerombudsmandens skarpe søgelys – når de bevæger sig ind på området.
På Bureau 117 definerer vi bæredygtig kommunikation, som kommunikation, hvor der er balance mellem det, en organisation eller en virksomhed rent faktisk gør, og det den kommunikerer til omverdenen. Og det gælder både fra en miljømæssig, social og økonomisk synsvinkel. Det stikker altså dybere end emballager af genbrugspap og køb af CO2-reducerende certifikater.
Det er naturligt for os at arbejde med området, og det matcher vores DNA som bureau perfekt. Hos os er netop troværdighed, anstændighed og transparens helt centrale begreber, som vi også selv arbejder ud fra.
Greenwashing – eller grønvaskning – er når man præsenterer produkter eller aktiviteter på en måde, der gør dem mere miljøvenlige og bæredygtige, end de reelt er.
Det er et område, som forbrugerne – og Forbrugerombudsmanden – de seneste år er blevet ekstremt bevidste omkring. Inden for flere brancher er der allerede indført særlige retningslinjer, som man skal holde sig inden for, når man kommunikerer. Forbrugerombudsmanden går endda så langt som til helt at fraråde virksomheder at bruge betegnelsen bæredygtig omkring deres produkter.
Den nye virkelighed stiller nye krav til, at man som virksomhed eller organisation kommunikerer nuanceret og gennemtænkt, når det handler om miljø og bæredygtighed. Det kan sagtens lade sig gøre at præsentere gode initiativer og produkter på en kommerciel måde, der fremhæver fordelene og ikke er på kant med loven. Man skal bare gøre det rigtigt. Og her kommer vi som erfarne rådgivere og budskabsudviklere ind i billedet.
Vi hjælper både private og offentlige store organisationer med rådgivning omkring og udvikling af kommunikation inden for områderne grøn omstilling, bæredygtighed, CSR samt FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling.
Vi hjælper også nyetablerede ildsjæle med at udvikle kommunikation, der sikrer, at deres bæredygtige produkter og services brænder igennem i markedet. Det gør vi med strategisk rådgivning og sparring i forhold til kommunikations- og markedsføringsstrategi samt udvikling af kommunikation og salgsbudskaber, som holder sig inden for skiven. Vi kan naturligvis også bygge grønne brands op fra bunden, hvor vi også skaber hele det visuelle og kreative fundament fra scratch.
Som et strategisk funderet bureau holder vi os opdateret inden for strømninger og forbrugertrends, og vi har konstant fingeren på pulsen i forhold til den moderne kritiske forbruger, som typisk er den primære målgruppe for produkter og ydelser med en mere grøn profil.
Det betyder, at vi allerede i de indledende faser kan yde kvalificeret sparring i forhold til den overordnede retning i den kommende kommunikation eller markedsføring.
Inden for særlige nicheområder samarbejder vi tæt med udvalgte eksperter. Det kan for eksempel være inden for jura, miljø samt certificeringsordninger, men også inden for brancher, hvor der er ekstra skarpt fokus på greenwashing og stor risiko for potentielle lovbrud som for eksempel mode- og fødevarebranchen samt forsyningssektoren.
Gennem tiden har vi løst opgaver for en lang række aktører, som opererer inden for det bæredygtige felt, herunder blandt andet Vækstfonden, Danmarks Grønne Investeringsfond, Wind Denmark, Danmarks Grønne Fremtidsfond, Saga Wood, Ventilationsvinduet, Energy Cluster Denmark, Kolding Kommune, Svendborg Kommune samt Watts, som er et selvstændigt green tech-selskab i energikoncernen Andel.
Som et bureau med holdninger bliver vi ofte mødt med spørgsmålet: Hvad gør I så selv for at være bæredygtige? Samtidig er der flere og flere af vores kunder, der stiller miljømæssige og etiske krav til de virksomheder, de samarbejder med. Derfor har vi lavet en mere formel beskrivelse af, hvordan vi tænker bæredygtighed ind i vores virksomhed.