Generationerne bliver mindre, og virksomhederne kæmper hårdt indbyrdes om tiltrækning af kvalificeret arbejdskraft. Med employer branding – eller arbejdsgiverbranding – kan du positionere din virksomhed i forhold til potentielle jobsøgere og sikre din fremtidige arbejdsstyrke.
Erfaren samarbejdspartner
Vi har blandt andet hjulpet Sund & Bælt, SKAT, Banedanmark, Flyvevåbnet og Visma med strategiarbejde inden for employer branding, udvikling af landsdækkende rekrutteringskampagner og forskellige løsninger i forhold til både fastholdelse og tiltrækning af nye medarbejdere.
Både virksomheder og organisationer skal skærpe deres profiler og fortælle historien om deres arbejdspladser – på den troværdige måde. Desuden skal de ikke glemme, at employer branding ikke alene handler om at gøre sig lækker overfor morgendagens medarbejdere, men i lige så høj grad om at fastholde og udvikle eksisterende ansatte, som også er helt centrale ambassadører, når det handler om tiltrækning af arbejdskraft.
Når man skal søge et job, er der mange faktorer, der spiller ind. Det handler om meget mere end løn og arbejdstid. Og særligt de unge generationer har stort fokus på deres job- og karrierevalg. Et job er ikke bare et job, og de unge er i dag ekstremt bevidste om både deres egne og arbejdsgivernes brandværdier, hvor der gerne skal være et tydeligt match.
Bordfodbold og fredagsbar gør det ikke længere, og det er ikke nok at brande sig på en anstændig work-life-balance, da de unge generationer allerede forventer, at den del er helt på plads. I dag handler det om purpose, bæredygtighed, mulighed for hjemmearbejde, meningsfuldhed og udviklingspotentiale.
I de indledende faser arbejder vi ofte ud fra nedenstående illustration, der anskueliggør de overvejelser, som en potentiel jobansøger går gennem, inden han eller hun overvejer at søge jobbet. Det stiller krav til virksomhedernes værdiarbejde, employer branding og samlede rekrutteringsindsats.
Hvorfor skal en ny potentiel medarbejder vælge jeres virksomhed fremfor konkurrenten? Hvad er det for en samlet pakke, I kan tilbyde, som kandidaten ikke kan få andre steder?
Det handler om, at I skal synliggøre jeres styrker som arbejdsplads. Ganske som I synliggør de fordele, der er forbundet med at vælge netop jeres produkt eller ydelser fremfor konkurrentens.
Som employer branding-rådgivere støder vi dog ofte på den samme udfordring. Mange er ikke er helt bevidste om, hvad det særlige er ved netop deres arbejdsplads. Det ligger i luften, men det er sjældent gennemtænkt eller konkretiseret. Derfor starter vi ofte processen et skridt længere tilbage – nemlig med at finde frem til og blive enige om de unikke styrker.
Gennem et grundigt analyse- og forarbejde kan vi hjælpe jer med at finde frem til og formulere jeres unikke styrker som arbejdsplads. Det er det, vi betegner som jeres Employer Value Proposition (EVP). Før I er bevidste om jeres styrker og kan kommunikere dem, vil I sandsynligvis have svært at arbejde seriøst og effektivt med både rekruttering og fastholdelse.
Vi kan være med gennem hele processen fra det grundlæggelse strategiarbejde over fastlæggelsen af virksomhedens Employer Value Proposition (EVP) og udvikling af karriereuniverset til eksekvering af kampagner målrettet forskellige segmenter. Vi kan også arbejde udelukkende strategisk eller alene med eksekvering på en eksisterende rekrutteringsstrategi. Projekternes form og indhold tilpasses altid 100% til kundens ønsker og behov.
Uanset om jeres virksomhed eller organisation mangler højtuddannede specialister, varme hænder eller unge til uddannelsesforløb, kan vi hjælpe jer med at ud- og afvikle en effektiv kampagne, som sikrer jeres fremtidige arbejdskraft. Det handler om strategi, men det handler også om at udvikle budskaber med relevans for målgruppen samt at have kendskab til medier og muligheder.
På Bureau 117 har vi solid erfaring med employer branding, og vi har løst komplekse employer branding-opgaver for en lang række store organisationer og virksomheder.
Har din virksomhed en konkret rekrutteringsudfordring, stiller vi gerne op og fortæller mere om vores tilgang til employer branding.